ארועים מתוכננים  |  הטלפון של מזכירות בית יהושע 09-8997267  |  
 


מסיבת פתיחת הקיץ
9.7.17

בשעה: 17:00
המקום: בריכת השחייה

לפרטים נוספים לחץ כאן


 

התחברות לחברים

דף הבית >> הישוב שלי >> תנועת עקיבא >> הרעיון והחזון
 
 מבוא לתנועת עקיבא     הרעיון והחזון     תולדות התנועה     התנועה בתקופת השואה     מנהיגי תנועת עקיבא     ביבליוגרפיה עבור תנועת עקיבא    

"אנו נלחמים בשביל שלוש שורות בהיסטוריה
ובלבד ולא ייאמר שהנוער שלנו הלך כצאן לטבח
"
(אהרון דולק ליביסקינד "הסעודה האחרונה" בגטו קראקוב 1942).

במטרה לממש את הרעיון הציוני, הוקמו פלוגות הכשרה ובני נוער נשלחו לארץ (עםי סרטיפיקטים). בארץ הוקמו מספר ישובים: קיבוץ פתח תקווה,קיבוץ נווה איתן (ליד בית שאן), בוסתן הגליל וקיבוץ בית יהושע.
בזמן השואה היוותה התנועה עוגן של שפיות. בזמן שקהילות שלמות נמחקו, פליטים נסו על נפשם במטרה לחלץ עצמם מהתופת, לחמו חברי התנועה בגרמנים, ביצעו פעולות נקם, העבירו אנשים, מידע ונשק ע"י קשריות, שנעו במסווה של נערות "אריות" ברחבי פולין .

זהו סיפורה המפואר של תנועת עקיבא שהקימה את בית יהושע.

איך התחיל הכל? מאין הרעיון?

1901 - אמנם הדעות חלוקות לגבי האמת ההיסטורית, אולם ישנה גרסה לפיה הכל מתחיל אצל מוכר ספרים מכובד בשם ד"ר שאול הרצוג שהתחבב על בני הנוער ורכש את אמונם. הוא קיים לימודי יהדות בשפה הגרמנית בימי חול ושבת. רבים ממייסדי עקיבא ופעיליה באו משיעורים אלה  .
ב 1904 עם הופעת החוברת של הרצל "מדינת היהודים", הושפעו  הצעירים היהודים בפולין במערב גליציה מההדים הראשונים של התארגנות ציונית, ועזבו את הרצוג ונרשמו ל"עקיבא".
דמותו הכריזמטית של הרצל שבתה את ליבם והציתה את דמיונם. חלק מבני הנוער חיפש משמעות לחיים ותיעול מעשי לשאיפותיהם, וכך נוסדה תנועת "עקיבא" .

התנועה יזמה פעילות חברתית ומפגשים בסופי שבוע שבהם היו מגישים עזרה לתלמידים נזקקים. פעם בחודש היו נפגשים, משוחחים וחוקרים את עברם המפואר של עמם. אך עם זאת, עקיבא נשארה רק אולפנא ולא תנועה עם תרגום אופרטיבי להגשמת השאיפות של הנוער (עליה לארץ ישראל).

למעשה רק ב 1924הוקמה עקיבא כתנועה למימוש הרעיון הציוני, כחלק מזרם מהפכני שלכד את כל אירופה אחרי מלחמת העולם הראשונה, וביטא את רצון הנוער (המקומי לאו דווקא היהודי), שהושפע באותה תקופה מקריאת ספרות רומנטית המפארת את המרידות ולחימה בכובש, להקדיש את מרצו למען הלאומנות ובעד המיעוטים השונים. (משנת א.ה.ה עקיבא, ע"מ 38 – 3). הנוער היהודי לא יכול היה להיות חלק מהוויה זו, כיוון שראה את עצמו חלק מהיהדות וחיפש דרכים משל עצמו להגשמה עצמית.
בהמשך להתארגנויות אלה הוקמו מספר תנועות נוער , בניהן שוב  עקיבא  .

חזון התנועה - ההצהרה הרעיונית - משנת א.ה.ה עקיבא

  1. אופיה הסוציולוגי של שאלת היהודים - ההתבוללות אינה פתרון עבור היהודים , לאור לקחי העבר , בהם ניסו היהודים לרצות את העמים בהם ישבו וגילו לצערם שעדיין הם נדרשו לוותר על עצמאותם ויצירותיהם לכן רק הציונות היא הפתרון
  2. הציונות כבעיה ביולוגית של עם ישראל - למרות כל השנאה לעם היהודי , דבקה בעם היהודי
    האהבה במורשת אבות , האהבה לחיים , ליצירה ותרבות ולמרות הכל העם אינו מסתגל לחיים בגולה והציונות היא הפתרון עבור היהודים
  3. הציונות הכללית - הציונות חייבת לחצות גבולות של מעמדות ולתת פתרון לכלל העם ולא לדיעות ורעיונות סקטוריילים
  4. התנועה החינוכית - על תנועות הנוער להתמקד במטרה אחת - יצירת תנאים להמשך קיומנו הלאומי ולא איזו מסגרת חינוכית משנית להרחבת ההשכלה .
  5. הקיבוץ - הקיבוץ דורש מסירת חיי כל פרט ופרט למעו האידיאה
  6. גדוד הבוגרים ( הגדוד הראשון ) - על גדוד זה לקחת את כובד המשקל של חינוך דורות ההמשך בשאיפה הראשית של התנועה "מציאת דרך להמשכת חיינו הלאומיים" !!! .
  7. החלוציות  - מלבד "ישוב הארץ"  למושג חלוציות יש הבטים נוספים  , ולמעשה נדרשת החלוציות לכל בעיה חברתית שנוצרת  , יש צורך בחלוצים שיעמדו בראש המחנה ויסייעו לפתרון הבעיה.
  8. היהדות - אם ברצוננו להמשיך בחיינו הלאומים, אי אפשר לוותר על העבר.
  9. הרמוניה פנימית  - מסירות הנפש ליצירת מפעל גדול ולא המון ומנהיג היודע לנצלו .

 תנועת עקיבא , חינכה, גידלה והצילה יהודים לפני השואה

[חזרה למעלה]      [הוספה למועדפים]       [מפת האתר]       [יצירת קשר]